Jak správně podporovat obranyschopnost dítěte po celý rok

Oslabená imunita u dětí je často něco, co začneme registrovat, až když nastanou výraznější komplikace. Dnešní dítka mají často nedostatek pohybu, málo spánku, stravují se nezdravě a na vzduchu tráví pár minut denně. Přinášíme vám tipy, jak svému dítěti podporovat zdraví celoročně.

Jaké podněty potřebuje imunita každého dítěte, aby se mohla správně vyvíjet?
– setkávat se a hrát si s jinými dětmi (které zrovna nejsou nemocné)
– přiměřený pohyb (do toho naštěstí malé děti nemusíme moc nutit)
vyvážená strava, obsahující vitamíny, stopové prvky a vlákninu
– dostatečný pitný režim (bez zbytečně přidaného cukru nebo kofeinu např. v colových nápojích)
– otužování (stačí občasná vlažná sprcha, přiměřené oblečení, pobyt a hlavně spánek v nepřetápěních místnostech)
– správná hygiena, zejména správné mytí rukou před jídlem či po návštěvě toalety
– dostatek spánku

Jak posílit dětskou imunitu na jaře?
Obranyschopnost je na tom na konci zimy, respektive na začátku jara, vždy nejhůře. Tělo je doslova vyčerpané všemi nemocemi, které kvůli chladnému počasí prodělalo, a počasí přitom ještě organismu moc nepomáhá. Teplé dny se prosazují jen pomalu, v zelenině a ovoci už není mnoho vitaminů a slunce ještě nemá sílu. Je dobré podpořit dětský imunitní systém betaglukanem, který mu pomůže chránit se před nemocí, viry a jarním nachlazením či alergiemi.

Čerstvý vzduch a sluníčko udělají své
Snažte se s dětmi trávit také každý den alespoň 30 minut venku, nejlépe v přírodě nebo v parku. Čerstvý vzduch je důležitý pro dýchací ústrojí a na slunci (byť mírném) mohou děti čerpat vitamín D. Nízká hladina vitamínu D v těle bývá totiž označena za jeden z hlavních důvodů respiračních problémů.

Léto a dětská obranyschopnost
Letní měsíce jsou úžasné v tom, že děti mají spoustu volného času, kdy se mohou pohybovat venku, podnikat různá dobrodružství, ochutnávat výpěstky ze zahrádky plné vitamínů a také si do sytosti užívat již zmíněný vitamín D, který je nezbytný pro zdravé fungování imunitního systému a tvorbu protilátek.

O imunitě se nejvíce píše v jarních a zimních měsících. Obranyschopnost je však zapotřebí podporovat i v létě. Také během slunečných dnů na nás totiž číhají různé nástrahy, například prudké střídání teplot nebo klimatizace. Když ale dětské zdraví pečujete celý rok, chřipky a virózy, které se objevují hlavně s podzimem, si na nás tak snadno nepřijdou…

Podpora zdraví nejmenších je na podzim obzvlášť důležitá
Prázdniny skončily a se začátkem září bývá pro dětskou obranyschopnost bývá nástup do kolektivu (školky či jeslí) obvykle zatěžkávací zkouškou. Ne zřídka se stává, že každý měsíc prodělá vaše dítko nějakou formu nachlazení.

Kdy nechat dítě doma a kdy jej poslat do kolektivu?
Lehký kašel a rýma jsou u dětí běžné a není důvod se znepokojovat. Výraznější a častější kašel či zbarvený hlen při rýmě však už naznačují přítomnost infekce a tehdy je vhodné dítě nechat doma. Nejenže může nakazit ostatní děti v kolektivu, ale k již existující, i když mírné infekci se mohou přidat další.

Dětská imunita v zimě
V zimě bývá daleko méně příležitostí k pohybu venku, proto se v tomto ročním období zaměřte hlavně na kvalitní stravu – ta by měla sestávat převážně z čerstvých potravin plných živin, a ne z polotovarů. Namísto pizzy a hranolků zkuste děti naučit na teplé polévky, ovesné kaše, zapečenou zeleninu, oříšky a podobně.

Odborníci doporučují i otužování. Neznamená to, že budeme dítě koupat ve studené vodě, ale občasná vlažná sprcha, saunování a hlavně přiměřené oblečení a pobyt v nepřetápěných místnostech nám udělají obrovskou službu.

Pomoc z lékárny
Dětskou imunitu je také dobré podpořit vhodnými preparáty, které podporují obranyschopnost organismu a zároveň urychlují léčbu případného onemocnění. Mezi ně patří například betaglukan z čerstvé hlívy ústřičné. Betaglukan vysoké čistoty totiž spolupracuje s dalšími léčivy, pomáhá zlepšovat jejich účinek a redukovat nežádoucí účinky.