Které potraviny jsou vhodné pro náš mozek – o některých víte, u jiných vás to překvapí

S příchodem jara obvykle všichni řešíme očistu těla. Kdo chce prospět žlučníku, ten omezí kořeněné a mastné jídlo. Na detoxikaci trávicího systému je zase dobré dopřát si vlákninu a kysané zelí, případně různé čaje. Po které potravině ale sáhnout, když chceme mít v kondici mozek?  

Pokud nevíte, rádi se s vámi podělíme o tipy na potraviny, které vám pomohou zlepšit paměť a podpoří vitalitu vašeho mozku.

S těmito tipy váš mozek omládne

Kyselina listová je elixírem mládí pro mozek
Kyselina listová je pro mozek opravdu důležitá. O její dostatek pro své děti by se měly postarat už nastávající maminky – již několik měsíců před plánovaným otěhotněním je dobré začít s přísunem této vzácné látky.

V USA je mouka povinně obohacená kyselinou listovou. Statistiky říkají, že po zavedení fortifikace mouky kyselinou listovou se zabránilo 50-70% poruch neurální trubice, které vedou k potratům, rozštěpům páteře, předčasnému odloučení placenty, malformacím a poruchám mozku plodu atd.

V Evropě zatím povinná fortifikace potravin kyselinou listovou zavedená není, proto doporučujeme ji začít brát již před těhotenstvím a doplňovat jak v jeho průběhu, tak následně i při kojení. Pozor však na doporučenou denní dávku, ta by se neměla překračovat.

Ve kterých potravinách se kyselina listová běžně vyskytuje?
Kyselina listová přispívá také ke správné funkci imunitního systému. Najdeme ji v čerstvé zelenině, hlavně v petrželce a pažitce, ale také v květáku, brokolici, v kvasnicích, luštěninách, nebo třeba játrech.

Kyselinu listovou si můžete kromě potravin dodat do těla také prostřednictvím doplňků stravy. Ideálně ji zkombinujte i s další látkou, například s betaglukanem z čerstvé hlívy ústřičné.

Má tvar mozku a také mu prospívá – ořech
Mezi další potraviny patří například vlašský ořech, který tvarem mozek připomíná. Ořechy obsahují nenasycené mastné kyseliny, které mají blahodárný vliv na mozkovou činnost a lidskou psychiku jako celek. Nejlepší je jíst ořechy čerstvé, nesolené, nepražené.

Chcete-li osvěžit paměť, nezapomínejte na borůvky
Skvělé účinky na kondici mozku mají třeba také borůvky, které jsou (spolu s ostatními bobulovinami) silnými antioxidanty, mají protizánětlivé účinky, a najdeme v nich také vitamíny K, C a vlákninu. Látky v nich obsažené působí na hypotalamus a chrání naše paměťové buňky, což je podstatné např. jako prevence proti Alzheimerově chorobě.

Věděli jste, že borůvky pomáhají i proti depresi?
Flavonoidy, které se v borůvkách také nacházejí, zase pomáhají při  zlepšování psychického stavu dospělých i dětí trpících depresí a to bez nepříznivých vedlejších účinků.
Borůvky však také posilují naši imunitu, podpoří vás při chřipce, angíně, pomáhají regulovat vysoký krevní tlak.

Zdraví prospěšná je i konzumace ryb
Doporučuje se konzumovat ryby (ideálně mořské – například lososa, sardinky, tuňáka či makrelu) alespoň dvakrát týdně. Mořské ryby jsou totiž bohatým zdrojem omega-3 mastných kyselin (DHA a EPA), které mají pozitivní vliv na mozek.

Lepší je pochopitelně vybrat si kvalitní ryby z volného moře. Ty, které jsou chované v sádkách, obsahují prospěšných látek daleko méně, o to více však budou mít tuku. Optimální jsou například sardinky, které jsou dobrým zdrojem omega-3 a nedají se chovat v sádkách.

Naše babičky a povinná lžíce oleje… existují i lepší způsoby
Ne nadarmo trápily předchozí generace své děti konzumací rybího oleje, jehož rybí pachuť tehdy ještě nebyla technologicky dořešena. Pokud se dětem či dospělým konzumace rybího oleje příčí, v dnešní době není problém najít kvalitní doplněk stravy, s přijatelnými senzorickými vlastnostmi (zejména pro děti). U dospělých jsou to převážně měkké kapsle, které se jen spolknou a je hotovo 😊.

 

Kromě vhodných potravin je však důležitý i psychický a fyzický trénink, zdravý životní styl, sociální kontakty, zájem o vše nové a pozitivní mysl 😊